2009-12-12

Svensk middag a la IKEA!

Det var ett tag sedan jag senast uppdaterade bloggen, och det har hänt en hel del... Kan börja med att säga att det gick alldeles för bra på provet igår! Med tanke på att allt kändes hemskt oklart, och svårt innan så är jag helt klart nöjd med resultatet 96/100. Det känns som att jag är påväg att nå mitt mål.. flytande italienska here i come! Fast, en fördel för att nå målet helt och hållet hade ju iofs varit om man kände fler italienare som man kunde prata med.. haha.

I torsdags var jag och Cicci på Ikea och handlade en himla massa svensk mat och godsaker, det var meningen att hela klassen skulle komma över på middag igår kväll, men slutade med att det bara var vi själva och en av tjejerna..men mer om det lite längre ner! Vi köpte massa köttbullar, brunsås och lingonsylt..samt pepparkakor, prinsessbakelser och lite Ahlgrens bilar!
Eftersom John åkt på affärsresa, Marije vars syster kommit till stan, och en mycket trött Dario.. som festat i flera dagar innan, så blev det endast Goevia som kom över på vår svenska afton, och tur var väl kanske det.. för vi hade väldigt trevligt! :)

Efter kvällen kunde vi konstatera att köttbullar är mycket gott, potatismos funkar om det är tillräckligt med peppar.. Och Lingonsylt är väl lite sådär. Prinsesstårtan ska vi inte alls ta upp, men om jag säger att det endast var två assietter som var barskrapade efter så.. ja ni kan nog säkert räkna ut vad Goevia tyckte!

Som seden är i Italien hade Goevia med sig ett vin till sina värdar.. Ett mycket gott mousserande med smak av jordgubb, och eftersom jag älskar jordgubbar och vin.. ja, vi kunde snart konstatera att mitt glas blev tomt ganska snart. Cicci fick lära sig korenska och vi gick igenom vad vi skulle tänkas gilla av deras mat, väldigt kryddigt tydligen.. Det bästa på hela kvällen var nog när hon läste i våra händer :) Jag ska tydligen bli väldigt gammal, hyfsat rik och ha ett inte helt perfekt äktenskap. Låter helt okej i mina öron!!

Idag, Lördag.

Idag mötte vi upp Hanna och hennes lägenhetskompis ute på stan, eftersom hon åker hem idag så bestämde hon sig för att spendera dagen här innan hennes plan gick. Vi hade en väldigt trevlig stund på Piazza Della Republica där vi lunchade och strosade i lite butiker. Tog sedan farväl av vår kära "Amica Svedese" och gick för att handla det sista av våra presenter till dem där hemma. Avslutade vår shoppingtur "Ben & Jerry's" SÅKLART! Finns det något bättre sätt? U tell me!






p.s Har hittat världens sötaste lille väska på Louis Viutton, kostar BARA 543 Euro!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar