2010-02-07

Carnevale di Venezia!

Och så kom den dagen vi väntat på såå länge! Det är tidig söndagsmorgon och vi går upp för att möta upp vår grupp på centralen och åka till venedig.. Glada och förväntansfulla tar vi på oss våra kläder och beger oss mot ytterdörrn, vrider på handtaget lite lätt och .. det lossnar!!! Någon jävel, hade på något sätt gjort sönder dörren..Vad ska vi nu göra? lite väl panikslagna står vi och försöker fixa det, och vi har väl nästan gett upp när jag testar en sista gång och det funkar!!! lättade, men omskakade beger vi oss ner mot centralen !

Resten av dagen var minst sagt underbart perfekt! Det var en fin dag med strålande sol, värme och glada människor! Vi deltog i festligheterna, samtidigt som vi försökte klämma in lite seightseeing.. så vi drog oss bort mot Rialto bron. Måste säga att jag blev väldigt imponerad, Det var en grymt fin utsikt med uteserveringarna alldeles intill havskanten, gondolerna som kom flytandes under bron och solen som sken över vattenytan! Som taget ur en saga! Vi försökte även hitta suckarnas bro, men det är vi inte riktigt säkra på om vi gjorde eller inte.

Eftersom att det var Karneval så hade många naturligtvis klätt ut sig, och jag blev väldigt imponerad över att vissa lägger ner såpass mycket. Vi såg en hel drös med kungligheter från förr, tempelriddare och även påven^^
Fast de allra flesta, även jag och cicci använde endast en "Karnevalmask". De här karneval maskerna kan nog vara det som säljs bäst i Venedig, kanske för att hälften av alla butikerna specificerade sig på just det. Karnevalen och dess masker har ju funnits i många många år och härstammar från 1100 - talet då man firade efter att ha vunnit ett stort krig. Man började använda maskerna för att alla skulle vara på samma nivå med varandra. Jag antar att maskerna inte ser likadana ut som nu, men hursomhelst är dem helt underbart fina.. vilket såklart betyder att jag bara var tvungen att köpa en! Men, en mask.. det blev inte riktigt tillräckligt efter att ha tittat i alla butiker, för ju fler man gick in i.. desto finare blev det! vi kan säga som Cicci sa "vi löpte amok i maskaffärerna". Tillslut fick jag ihop tre stycken, som först och främst ska pryda väggen hemma, men förhoppningsvis också mig någon dag i framtiden!

Jag visste såfort jag gick av båten att jag skulle tycka om Venedig, men aldrig att staden och människorna skulle göra sånt intryck på mig att jag redan tänker på när jag ska åka tillbaka dit igen!

Visst är vi fina?

Det gäller att vara på topp!!

Från Piazza S.Marco


Rialto Bron


Solnedgång över Venedig
Mina inköp
Fler bilder finns på Fb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar