2010-03-08

Roma

Jag vet att många är nyfikna på hur vi hade det i Rom, och allt jag egentligen kan säga är att det var helt underbart!!

Vi åkte tidigt på lördagsmorgonen och var framme i Rom ca 14.30. Vi gick direkt till hotellet, som var ganska litet, men mycket mysigt.. vi hade ett litet dubbelrum, med allt sånt som hotellrum ska ha, sängarna var lite hårda men vi överlevde utan minsta besvär! Frukosten var okej, fanns lite av varje.. och dem hade apelsinjuice, något jag inte har druckit sedan jag kom hit? såå det var extra gott :D

På lördagen besökte vi först Colosseum där vi blev "uppraggade" av en söt liten engelsman som undrade om vi kanske ville gå på rundtur med en engelsk guide.. man skulle också få gå före alla i den långa kön! Så, för 8 euro gick vi före ca 200 personer, fick veta en hel del historia om colosseum, vilket innebar att vi kunde se på stället med helt andra ögon än om vi hade gått runt där inne själva utan minsta hum om vad sakerna användes till! Det var en riktigt imponerande byggnad även om den var i riktigt dåligt skick..För er som inte vet vad i helsike colosseum var/är för något så kan jag tipsa er om att se t. ex Gladiator! Colosseum var det stället där olika gladiatorer kämpade mot varandra, djur, slavar och fångar mm!

Vi hann också att se Fontava di trevi där jag blev uppraggade av en som gick runt och tog kort för pengar..han var ganska gammal och inte så snygg, och tydligen inte heller rik! Såå, jag fick dra den att jag hade en pojkvän hemma i sverige, varav han gick iväg :P

Vi hittade alla fashionabla butiker, men eftersom att dem inte riktigt håller vår prisnivå gick vi inte in.. Vi gick dock in på Disney, den enda butiken med hyfsade priser??? Hittade ett linne med Kajsa och Mimmi på, och vi köpte båda varsitt!

På söndagen blev det en väldigt massa promenerande, vi gick lite fel också.. men det tänker jag inte ta upp mer än så! Vi gick runt i hela staden för att komma till det sevärdheter som vi skulle till. Vi såg spanska trappan, Panteon, ett gammalt fort och Basilica di San Pietro/Peters Kyrkan.

Jag gillade verkligen Rom, påminner smått om Paris.. Stora breda gator, mysiga gränder.. stor flod och massor av grymma sevärdheter.. Det finns inget Eiffeltorn i Rom, men colosseum och självaste påven är inte att leka med! Det fanns massa bra shopping, allt var mycket billigare än i Florens, vädret var kanon.. helt underbart soligt och varmt...och för att inte tala om killarna, Mumma på dem!

Det fanns apelsinträd.. helt otroligt, och mogna såg dem ut att vara!!!
Colosseum
Fontana di Trevi
Vårt lilla hotellrum!
Vi på spanska trappan.
Pantheon! Otroligt cool arkitektur.


Ja, vad ska man säga..?! Påvens kyrka är ganska maffig :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar